Intervalmethode. De kracht van lezen & luisteren tegelijk
De methode van het lezen & luisteren tegelijk wordt al zo’n 25 jaar succesvol gebruikt om kinderen te ondersteunen bij het lezen. Kinderen komen meer toe aan het belevend lezen en het begrijpend lezen wordt sterk verbeterd. Op deze wijze wordt het lezen van een boek geen ontmoedigend proces, maar iets waar kinderen weer plezier aan beleven en daardoor beter gemotiveerd raken. En we weten allemaal hoe belangrijk dat is!
Hoe worden de boeken ingesproken?
De drie orthodidactische uitgangspunten van de
Intervalmethode.
Pauzemomenten
Er zijn pauzes ingelast, daar waar het volgens de interpunctie logisch is en er zijn extra
pauzemomenten bij afgebroken woorden en voor moeilijke woorden. Het AVI-niveau wordt gebruikt als
richtlijn om te bepalen welke woordtypen lastig kunnen zijn voor de lezers. Deze pauzes bieden de
mogelijkheid om woorden of delen van woorden zelf te ontsleutelen, waardoor de kans dat een leerling
eenzelfde woord in een later stadium sneller herkent, toeneemt.
Uitspraak
De kinderen luisteren naar een menselijke stem in plaats van naar een computerstem. De intonatie van
de stemacteurs helpt om meer betekenis te geven aan het verhaal. Er is expliciet aandacht besteed
aan de uitspraak. Van elke letter moet de bijbehorende klank hoorbaar zijn. Moeilijke en langere
woorden worden gesegmenteerd uitgesproken. Binnen de lage AVI-niveaus wordt spreektaal zoveel
mogelijk vermeden. Hierbij is rekening gehouden met de woordopbouw binnen de verschillende
leesmethodes waarvan de genoemde series deel uitmaken.
Leestempo
Om het synchroon verlopen van luisteren en meelezen zoveel mogelijk te bevorderen, zijn de boeken
ingesproken in een op het AVI-niveau afgestemd leestempo. Hierbij is uitgegaan van het leestempo van
gemiddelde lezers van een bepaald AVI-niveau.